meh klik

senyumlah =)

hai dan assalammualaikum.hari ni hari isnin.permulaan hari.jadik haruslah mulakan dengan senyuman.sesuai dengan tajuk kat atas nun.hari ni saya nak cakap pasal senyum.

Dalam fisiologi, senyum adalah ekspresi wajah yang terjadi akibat bergeraknya
 atau timbulnya suatu gerakan di
 bibir atau kedua hujungnya, atau pula di sekitar mata. Kebanyakan orang 
senyum untuk menampilkan kebahagian
 dan rasa senang.
Senyum itu datang dari rasa kebahagian atau kesengajaan kerana adanya 
sesuatu yang membuat dia senyum, 
Seseorang sendiri kalau senyum umumnya bertambah baik raut wajahnya atau 
menjadi lebih cantik berbanding
ketika dia biasa saja atau ketika dia marah.
sumber:SINI
Senyum juga menggambarkan jiwa dan kepribadian seseorang. Tapi senyum juga sering bererti rasa tak senang, dalam hal ini dapat dikatakan senyum itu adalah senyum sinis. Semua orang hanya menyukai senyum yang datang dari rasa kebahagiaan atau kesengajaan kerana adanya sesuatu yang membuat dia tersenyum.
sumber :SINI


saya ada terbaca di blog PENYAKIT DAN UBATNYA. tertarik dengan satu entri senyum itu indah,ibadat dan sihat
menarik dan saya tertarik.hehe.disebabkan itu,rasanya tak salah untuk saya kongsikan disini.


yang pertama,senyum sebagai sedekah.


yang kedua,senyum dapat mengubah dunia.

manfaat senyum :

-mengurangkan stress
-ubat AWET MUDA
-kurangkan risiko sakit jantung,paru2
-cepatkan proses penyembuhan penyakit
tingkatkan semangat
-lebih berseri dan optimis
-lebih rilex
-menunjukkan kebahagiaan
-lebih disegani.
-penampilan lebih menarik
-sedekah
-UBAT ROHANI
-tanda kemurahan hati.

hadis2 yang menganjurkan senyum :

-'tersenyum ketika bertemu saudara kalian adalah ibadat'
(HR Imam Trumudzi,Ibn Hibban & Al-Baihaqi)

-'sesungguhnya Allah membenci orang2 yang bermasam muka dihadapan saudara2nya'
(HR Ad-Dailamy)

jadi,apa lagi?lepas ni nak senyum ke nak masam muka?saya pilih nak senyum =)
bukan tak boleh masam,tapi biar kena pada tempat.okay? ;)
kata penutup dari saya,
SAYA BUKAN RUPAWAN JUGA BUKAN JUTAWAN TAPI SAYA ADA SENYUMAN YANG MENAWAN.hahaha.silalah muntah darah =p
*senyumlah selagi bibir masih boleh mengukir senyuman.peace sambil buat muka sposen.kuikuikui.
itu sahaja,terima kasih.
bai bai bai :)

sumber tercomel : meh sini.
*pesanan khidmat masyarakat saya kepada empunya link blog  diatas,terima kasih kerana entri anda memang saya suka.


gambar hensem dari google.ayat makan dalam :)


 

No comments:

Post a Comment